Powered by Blogger.
Authorized Dealer (A3668) Public Fine Gold International Sdn Bhd

Menjual dan membeli emas pelaburan (gold bar & dinar)

Berminat utk menjadi agen public gold email saya di rahsiakecantikan@yahoo.com

Menjual produk kesihatan dan kecantikan online rahsiakecantikan.com

jaundis bayi undang risiko

Wednesday 27 July 2011

Utusan Malaysia – 21/05/2006
Oleh: TAJAIYAH IHSAN

JAUNDIS merupakan penyakit yang biasa dialami bayi yang baru dilahirkan. Lazimnya ia dapat dikesan selepas 24 jam bayi itu dilahirkan.
Hari ini, sekitar 50 peratus bayi yang dilahirkan mendapat jaundis. Biarpun jaundis adalah suatu penyakit yang biasa dihidapi bayi namun ia boleh menjejaskan kesihatan bayi.
Jaundis yang teruk, jika tidak ditangani dengan betul boleh mengundang risiko. Bayi boleh menjadi pekak dan kemungkinan kerosakan otak.

Pakar Kanak-kanak Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor Dr. Roliza Ibrahim dalam satu pertemuan, menasihatkan ibu bapa jangan memandang ringan penyakit jaundis ini.
“Jaundis berbahaya sekiranya bayi itu menghidap jaundis yang teruk dan kesannya boleh dilihat dalam proses perkembangan fizikal dan mental bayi,” kata Dr. Roliza serius.
Dr. Roliza juga menegaskan sehingga kini tiada yang pasti bahawa faktor pemakanan si ibu boleh mengundang jaundis.
Di samping itu tidak ada bukti-bukti kukuh atau jelas menunjukkan jaundis itu hanya mempengaruhi etnik-etnik tertentu. 

Apa itu jaundis?
Jaundis bermaksud kehadiran warna kuning di bahagian kulit bayi dan bahagian putih mata yang disebabkan oleh terlalu banyak mendapan bilirubin di dalam badan.
Menurut Dr. Roliza, bilirubin dihasilkan secara berterusan di dalam badan tetapi ia dinyahkan daripada badan dengan pantas berbanding penghasilannya.
Maknanya, jaundis tidak akan berlaku selagi bilirubin dapat disingkirkan dengan cepat berbanding penghasilannya di dalam badan.
Jaundis terjadi akibat pengeluaran bilirubin yang berlebihan dan tidak dapat dinyahkan oleh hati.
Lebihan bilirubin itu akan mengalir melalui saluran darah ke lain-lain bahagian badan dan menyebabkan kulit menjadi kuning.
Jelasnya, ia berkemungkinan disebabkan oleh proses penyingkiran bilirubin oleh organ hati yang begitu perlahan.
    Risiko jaundis
Paras kepekatan bilirubin yang begitu tinggi dan berada lama di dalam darah boleh merosakkan otak bayi.
Justeru ibu bapa perlu peka dengan keadaan bayi kerana kekuningan itu memberi isyarat, bayi perlu mendapat rawatan segera, tanpa mengira apakah puncanya.
Apa yang penting, bayi perlu diberi rawatan di hospital secepat mungkin apabila paras kepekatan bilirubin sangat tinggi. Apa yang penting ia boleh mengelak terjadinya kenicterus.
Kenicterus yang asalnya daripada dua perkataan Greek adalah nama yang diberikan kepada kerosakan otak akibat bilirubin yang berlebihan dan melekat di otak.
Ibu bapa tidak perlu risau sekiranya, paras jaundis bayi adalah rendah kerana ia tidak begitu membahayakan. 

Jaundis fisiologikal


Selain jaundis biasa terdapat sejenis jaundis yang dikenali sebagai jaundis fisiologikal.
Jaundis ini berlaku di kalangan bayi yang baru lahir. Pada kebanyakan bayi yang baru dilahirkan, sel darah merah yang berlebihan akan pecah dan disingkirkan daripada tubuhnya.
Sel-sel darah merah yang terpecah ini pula akan membebaskan pigmen bilirubin. Ia juga mungkin membebaskan pigmen bilirubin.
Hal ini terjadi, disebabkan hati bayi yang baru lahir itu belum matang dan tidak mampu mengendalikan penghasilan bilirubin yang berlebihan.
Ini juga bermakna bilirubin ini tidak dapat disingkirkan dengan secepat yang dikehendaki lantas mengakibatkan jaundis.

Biasanya jaundis fisiologikal ini berlaku di kalangan bayi yang berusia 3 – 4 hari dan mungkin berlarutan sehingga 5 – 7 hari.
Bagaimanapun, jaundis yang berakhir selepas 14 hari mungkin disebabkan beberapa masalah dan perlu menjalani pemeriksaan yang lebih lanjut.
Menurut Dr. Roliza, bayi sihat mahupun bayi yang tidak mengalami jaundis teruk sebenarnya mengalami jaundis fisiologikal.
Kadangkala, jaundis disebabkan beberapa faktor lain dan bayi perlu menjalani pemeriksaan yang lebih lanjut. 

Punca jaundis


Perbezaan kumpulan darah antara ibu dan anak juga boleh menyebabkan jaundis. Selain itu jaundis mungkin juga disebabkan sel darah merah yang tidak normal seperti kekurangan G6PD (Glucose-6-Phosphate- Dehydrogenase).
Bayi yang menghidap jangkitan boleh juga mendapat jaundis. Bawalah anak ke hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut. 

Rawatan hospital


Sekiranya bayi dimasukkan ke wad kerana jaundis, ia tidak mengambil masa yang begitu panjang atau lama. Selalunya bayi masih mengalami sedikit kekuningan tatkala dibenarkan untuk dibawa pulang.
Bayi yang mendapat jaundis ini akan diberi rawatan di bawah sinar cahaya atau rawatan fototerapi untuk beberapa hari.
Kekuningan itu akan hilang dalam beberapa hari sahaja. Bagaimanapun adalah penting bagi ibu atau bapa memastikan jaundis yang dialami bayi akan pulih sepenuhnya selepas tempoh tersebut.
Demi memastikan bayi bebas jaundis, ibu bapa atau penjaganya perlu membawa bayi seminggu selepas bayi keluar dari hospital.
Mengenai pengambilan susu kambing oleh bayi yang menghidap jaundis, Dr. Roliza menegaskan, perbuatan itu wajar dielakkan.

Ini kerana susu kambing mengandungi zat-zat galian yang lebih tinggi berbanding susu lembu dan susu badan.
Menurut Dr. Roliza, ini juga bermakna ia tidak sesuai untuk bayi kerana organ-organ di dalam belum mampu untuk memprosesnya.
Katanya, “lagipun kebersihan susu itu diragui kerana proses perahan susu tidak dipastikan tahap kebersihan yang sepatutnya. Susu tersebut mungkin tercemar.
“Jika ini berlaku, ia boleh mengundang cirit-birit yang boleh memudaratkan bayi itu,” ujar Dr. Roliza lagi.
Beliau menasihatkan, ibu-ibu meneruskan penyusuan yang dapat membantu menurunkan kadar kekuningan bayi.

“Sememangnya susu ibu amat berharga dan terbaik dalam membantu mempercepatkan proses mengurangkan kekuningan pada bayi,” ujarnya lagi.
Setelah bayi mendapat susu yang cukup ia membantu mempercepatkan proses menyahkan bilirubin menerusi pembuangan air besar atau air kecil.
Menjawab pertanyaan, Dr. Roliza menjelaskan, pengambilan jamu oleh ibu eloklah dihentikan sementara sehingga bayi benar-benar bebas daripada kekuningan jaundis.
Ditanya mengenai petua lama menjemur bayi pada sebelah pagi bagi menghilangkan kekuningan itu, Dr. Roliza menjelaskan, amalan itu sudah tidak sesuai lagi kerana ozon yang semakin menipis dan sinaran UV boleh menjejaskan kesihatan bayi. 

Jaundis dan risikonya


Ibu bapa diingatkan bahawa jaundis yang teruk boleh menjejaskan otak dan merosakkan otak bayi.
Ia berlaku khususnya kepada bayi yang mempunyai sel darah merah yang abnormal, kekurangan G6PD dan Rhesus yang tidak sesuai dengan ibunya.
Keadaan ini menyebabkan paras bilirubin menjadi sangat tinggi di dalam darah. Apa yang tidak diketahui sehingga ini ialah sama ada kerosakan otak akan berlaku juga pada bayi yang mempunyai sel darah merah yang normal.
Namun terdapat bukti-bukti saintifik menunjukkan jaundis jarang berlaku pada bayi yang mempunyai sel darah merah yang normal.
Kebaikan paras bilirubin rendah mahupun ringan tidak dapat dipastikan tetapi sesuatu yang pasti, bilirubin mempunyai agen anti- oksidan namun kepentingannya tidak diketahui. Apa yang diketahui ialah paras bilirubin yang rendah tidak memudaratkan bayi.

Majoriti bayi yang menghidapi jaundis yang teruk membesar menjadi kanak-kanak yang normal.
Bagaimanapun hanya segelintir yang menghadapi jaundis teruk semasa episod jaundis dan terdapat tanda penyakit itu, mempunyai risiko menghidapi cerebral palsy atau palsi serebrum dan pekak.

Tanda-tanda penyakit palsi ini mungkin tiada sehinggalah bayi membesar dan berkembang.
Bayi perlu menjalani pemeriksaan dengan tekal oleh pakar pediatrik bagi mencari bukti kehadiran palsi serebrum. Biasanya pemeriksaan perlu dijalankan dua hingga empat kali setahun untuk tempoh dua tahun pertama.
Bayi yang menghidap jaundis biasanya mengalami najis berwarna kekuningan atau kehijauan. Najis berwarna pucat di kalangan bayi itu memberi isyarat penting bagi anda untuk membawanya berjumpa doktor untuk rawatan seterusnya.

Najis berwarna pucat bermakna terdapat penyekatan saluran hempedu di antara hati dan usus kecil.
Pesan Dr. Roliza, jaundis biasanya tidak memudaratkan namun jangan diambil mudah. Berjumpalah dengan doktor untuk mendapat rawatan segera bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP